„Isten nevében megkezdtük az ásatást!” – Garády Sándor emlékkiállítás

I. ker., Döbrentei tér 9., Rudas fürdő – Erzsébet hídfő között és Rudas fürdő
1937

Garády Sándor 1937-ben végezhetett kutatásokat ezen a területen a Rudas fürdő átalakításához kapcsolódóan. A területen talált legkorábbi időszakhoz azok a kelta jellegű leletek kapcsolódtak, amelyek az elmúlt évtizedekben újra kutatott, a római hódítás után továbbélő, bennszülött kelta lakosság Kr. u. 1–2. századi településének emlékanyagához kapcsolhatók.

A feltárás legjelentősebb eredményét a fürdő és az Erzsébet híd között elhelyezkedő fürdőkert területén előkerült középkori, keletelt, egyhajós, egyenes szentélyzáródású templom alapfalainak előkerülése jelentette. A hajó déli oldalán egy épülettoldalék jelentkezett, amit Garády bejárati csarnoknak gondolt, illetve a szentély déli oldalán is előkerültek falmaradványok, amelyek a sekrestyéhez tartozhattak. Mind az épület belsejében, mind pedig azon kívül feltárt temetkezéseket is, illetve a korábbi kertrendezéseknél is kerültek felszínre emberi csontok, mindezek alapján az épületmaradványokat az egykori Szent Gellért tiszteletére szentelt plébániatemplommal azonosította. Garády Sándor óta több kutatás is zajlott már ezen a területen. 1965-ben Lócsy Erzsébet végzett hitelesítő feltárást a templom szentélyében. Ennek során kiderült, hogy valószínűleg egy római épület maradványait használhatták fel részben alapozásként a templom építése során. Lócsy ezt a templomot a Szent Erzsébet ispotály maradványaival azonosította, a Szent Gellért templomot pedig jelenleg a mai tabáni plébániatemplom környékére feltételezi a kutatás. A területen 2017–2019-ben két alkalommal B. Nyékhelyi Dorottya végzett megfigyelést és feltárást, amely során a templom szentélyének északi falát, illetve a templomhajó délnyugati sarkának közművek által erősen bolygatott részletét sikerült megtalálnia. A templom falain kívül kerültek elő olyan falmaradványok is, amelyek leletanyag hiányában nem voltak pontosan keltezhetők. (ME–TFM)

Vázlatos alaprajz Garády naplójából (1937) (BTM Adattár Hagyatéki gyűjtemény)

Hosszanti átmetszet rajza az ásatásról (1937) (BTM Adattár Hagyatéki gyűjtemény)

Színezéssel értelmezett alaprajz Garády naplójából (1937) (BTM Adattár Hagyatéki gyűjtemény)

Rudas fürdő homlokzata előtti metszet rajza (1937) (BTM Adattár Hagyatéki gyűjtemény)

Az Attila forrás és környezetének helyszínrajza (1937) (BTM Adattár Hagyatéki gyűjtemény)

A Döbrentei tér 9. alatti feltárás részletrajza a templom falának részletével és egy sírral Garády naplójából (1937) (BTM Adattár Hagyatéki gyűjtemény)

A Cs. 1543. leltári számú tárgy eredeti bejegyzése a leltárkönyvben – meghatározása: őskori idol (BTM Középkori Főosztály Régészeti Gyűjteménye) (fotó: Keppel Ákos)

Az ásatás összesítő alaprajza (rajz: Garády Sándor) (BTM Középkori Főosztály Rajztár)

Középkori fal részlete feltárás közben a feltáráson keresztül futó közműcsővel (fotó: Petrás István) (BTM Középkori Főosztály Fotótár)

A Rudas fürdő gőzfürdőjéből készített felvétel a feltárásról, háttérben a parkkal (fotó: Petrás István) (BTM Középkori Főosztály Fotótár) – a képen jól látszik, hogy a középkori falakat a közművesítés során megbolygatták és elbontották a csövek lefektetéséhez.

Feltárt középkori falmaradvány a feltárási felmérésekhez használatos 0 pont jelölésével (fotó: Petrás István) (BTM Középkori Főosztály Fotótár)

Feltárt középkori falmaradvány a feltárási felmérésekhez használatos 0 pont jelölésével (fotó: Petrás István) (BTM Középkori Főosztály Fotótár)

Feltárt középkori falmaradvány a feltárási felmérésekhez használatos 0 pont jelölésével (fotó: Petrás István) (BTM Középkori Főosztály Fotótár)

A szentély észak-keleti sarka feltárás közben (fotó: Petrás István) (BTM Középkori Főosztály Fotótár)

Aranyozott réz fésűtöredék, újkor (BTM Középkori Főosztály Régészeti Gyűjteménye) (fotó: Keppel Ákos)

Csontszínűre égetett, kívül-belül fehér ónmázas, kívül kék díszítésű majolika kancsó töredéke, 15. század (BTM Középkori Főosztály Régészeti Gyűjteménye) (fotó: Keppel Ákos)

Szürkére égetett állatalakos lábastöredék, 13–14. század – a leltárba eredetileg őskori idolként került be (BTM Középkori Főosztály Régészeti Gyűjteménye) (fotó: Keppel Ákos)